CULTUUREDITORS´ PICK

WAAROM EEN JURK GEEN ZAKKEN MEER HEEFT

Ẅaarom vrouwen geen zakken hebben in hun kleren”, is de titel van een artikel in het tijdschrift Vrij Nederland. Aardig interessante vraag als men bedenkt dat het een van die zaken is die het verschil tussen man en vrouw zou kunnen benadrukken. Maar klopt de stelling dat vrouwenkleding geen zakken heeft eigenlijk wel? Op de valreep.

Landgraaf, 31 december 2023, 18:50

Inderdaad, over enkele uren is het nieuwe jaar er en dan verwacht je eigenlijk een artikel dat over het oude jaar gaat, zo’n samenvatting van wie er allemaal gestorven is, de rampen van 2023 en/of de overwinningen geboekt, op wat voor front dan ook, in het afgelopen jaar. Waarom echter niet eens gekeken naar iets wat toch minimaal de helft van de wereldbevolking aangaat? De vrouwenkleding dus. En dan stelde men bij Vrij Nederland de vraag op welke wijze en waarom de vrouwenkleding op een vreemde manier lijkt te verschillen van de mannelijke versie, die dan weer meer macht zou moeten uitsralen. En dan de vraag: ligt dat aan de mannen? Hebben zij dat aan de vrouwen opgedrongen en laten de vrouwen zich dat opdringen? Of ligt de beslissing dan uiteindelijk toch bij de vrouwen zelf?

“Nou zeg, alsof vrouwen niet capabel genoeg zijn om eigenhandig hun geluk te verpesten, zegt Hilary Davidson. Ze heeft de kwestie bestudeerd”, aldus Vrij Nederland. Hilary Davidson is modehistoricus en gespecialiseert in het Regencytijdperk 1811-1820 in het Verenigd Koninkrijk. Toen was er dus een zak in de vrouwnjurk die er voor een jaartje uitging om daarna weer vrolijk terug te keren. Alhoewel het op het einde van het Regency tijdperk niet bepaald als chique beschouwd werd om een jurk met zak te dragen. Terzijde vermeld zij dat de mode toen dus wel stijl had, zie onderstaande afbeelding.

Er wordt de vraag gesteld of het van belang is om te weten waarom vrouwenkleding is zoals ze is. En ja, het is van belang omdat mode, macht en moraal met mekaar in verbinding staan, aldus deskundigen. “Kleding verhoudt zich tot de heersende ideologieën van het tijdgewricht”, klinkt het dan officieel. vervolgd door “Via mode bewegen mensen mee met de tijdgeest en via hun persoonlijke keuzes verzetten ze zich er tegelijkertijd tegen.” Men belandt uiteindelijk bij het Jane Austen Centre alwaar men zich bezig heeft gehouden met de heersende mode tijdens het leven van de Britse schrijfster Jane Austen (1775-1817). Haar boeken maakten haar tot een belangrijke tijdgenoot van de periode rond de eeuwwisseling van 1800.

Het Jane Austen Centre kwam tot de conclusie dat de mode destijds uitermate chique was, er echter helaas wel voor verantwoordelijk was dat de vrouw niet meer ‘handsfree’ door het leven kon.de zakken verdwenen uit de jurk, en vrouwen gingen handtassen dragen. Zie daar, geen handen meer vrij om handsfree te zijn, met ale gevolgen voor de machtsverhoudingen tussen man en vrouw vandien. Dit is dan weer een conclusie die wordt tegengesproken door het tijdschrift Elle. Zij zeggen dat de zakken niet verdwenen zijn. Volgens hun zijn de zakken net weer terug in de mode! in de mini-jurkjs van Miu-Miu, korsetten van Dion Lee et cetera, et etcetera. Menigeen zal zich de vraag stellen: waar gaat dit over? Is het dermate van belang of vrouwenkleding zakken bevatof net niet?

Het lijkt wel degelijk zo te zijn dat het van uitermate groot belang is. De New York Times en de Britse Guardian schreven er uitgebreid over in respectievelijk november en september. En de Guardian publiceerde dat de vrouw door activisten gered ging worden die de zakken terug in de kleding gingen brengen. En boem… de rapen waren gaar!

Historicus Hilary Davidson was er niet over te spreken: had de vrouw echt hulp nodig van ‘activisten’ bij zo’n thema? Kon d evrouw dat akkefietje niet zelf afhandelen? “Vrouwen in het verleden collectief slaaf waren van de mode-industrie. Is dat hoe de moderne mens omgaat met kleding? ‘Zegt de mode” draag hoge hakken en worden alle vrouwen dan gillend op hoge hakken gepropt, of ze nou willen of niet?’ Nee uiteraard niet, er is een enorme variatie in individueel gedrag.’ Mode gaat inderdaad voor een groot deel over toegeven en meelopen maar ook oiver oppositie en tegenspraak. Het is en blijft een keuze die de ‘drager’ zelf maakt. Alhoewel…

Individuele keuze? Meegaan of oppositie? Natuurlijk klopt dat, echter wel alleen voor diegenen die het zich kunnen permiteren om een keuze te kunnen en mogen maken. Zo’n 90 % van de wereldbevolking kan die keuze niet maken. De afbeelding onder de kop van dit artikel spreekt boekdelen. Complete blogs, boeken, modetijdschriften en dergelijke wijden aandacht aan de mode en de verandering daarvan tijdens de Industrieële revolutie. En ook hier geldt hetzelfde: 90 % van de mensheid kon het zich, net zo min als nu, veroorloven om wat dan ook daarvan te kopen.

Ze mochten af en toe een glimp opvangen als de eigenaar van de fabriek met zijn egaa per toeval langs kwamen in hun rijtuig. Meer was er niet weggelegd voor de abreiders van toen. En laten we vooral een ding niet vergeten: de werkkleding van die mensen was meteen ook de vrijetijdskleding. Een kledingkast hadden de meesten niet, waarom ook? Behalve de kleding aan het lijf hadden ze zo ongeveer niks. Wat moet je dan met een kledingkast?

Mode? Ja, natuurlijk vonden ze het leuk om af en toe eens iemand met ‘mode’ aan zijn of haar lijf te zien. De vrouwen op bovenstaande afbeelding werken in een steenfabriek in 1905. Mode? Mooi om van te dromen, misschien. Meer niet. Maar ja, als je niet eens werkschoenen hebt en de hele dag, destijds 10 of nog meer uren, op je blote poten ploeteren mag voor een habbekrats, is het maar de vraag of je bezig bent met mode. Of, en dat gebeurde in steeds grotere mate: mode om zich groen en geel aan te ergeren. Zelf niet of nauwelijks genoeg te eten hebben en dan komen die paar procent met hun protserige pracht en praal mode aankakken.

Mode? Leuk hoor. Waarom vrouwenkleding geen zakken heeft? Omdat jurken met zakken erin sowieso altijd te koop zijn geweest. Trouwens, als een vrouw kleding met zakken wil, dan koopt ze die, mits het geld er voor aanwezig is natuurlijk. En bovendien, wellicht onbekend bij het Jane Austin Centre, maar vrouwen dragen ook broeken.

Het hele artikel van Maxim Februari, ‘Waarom vrouwen geen zakken hebben in hun kleren’ heeft is te vinden op: www.vn.nl

Bron: Vrij Nederland

Afbeeldingen: Instagram, wikipedia

Een editorial door Lambert Rinkens

Please follow and like us:
Help-Desk