LES MONTGOLFIER: EXACT 239 JAAR GELEDEN VOOR HET EERST DE LUCHT IN
We gaan precies 239 jaar terug in de tijd en begeven ons naar het Frankrijk van Lodewijk XVI. Het is 4 juni 1783 en de gebroeders Joseph Michel en Jaques Ètienne Montgolfier beleven een van hun mooiste maar zeker een van de belangrijkste dagen uit hun leven. |De eerste hete luchtballon zal de mensheid voorgoed veranderen.
Landgraaf, 4 juni 2022, 21:21
Joseph Michel en Jaques Ètienne Montgolfier zitten dicht bij de open haard als een dichtgeknoopt hemd zich begint te bollen. En zie daar: de twee komen op een idee. Het basisprincipe voor de heteluchtballon was geboren. En als zonen van een rijke papierfbrikant hadden zij niet alleen het idee maar ook de broodnodige financiële middelen om het te verwezenlijken.
Het mag trouwens ook niet niet vreemd zijn dat de eerste heteluchtballon een gigantische papieren omhulsel over een 900 kubieke meter grote linnen zak had. Papier is relatief licht qua gewicht en als zonen van een papierfbrikant was het voor hun bovendien ook relatief goedkoop te verkrijgen.
Het is dus 4 juni 1793 en de eerste ballonvaart is een succes. De ballon blijft ongeveer 10 minuten in de lucht en vaart een kleine 2 kilometer. Succes dus! De ballon was echter niet bemand, dat zou nog even duren. Eerst volgden nog enkele andere testvluchten. Toen werd de volgende stap gezet. De ballon werd bemand met een schaap, een haan en een eend. Hoe verzin je het! En het ging zoals het gaan moet natuurlijk. Een hevige windstoot en de ballon stort ter aarde.
Desondanks was het een succes. De ballon bleef wederom minutenlang in de lucht en legde iets van 3 kilometer af. En de haan, het schaap en de eend? Die brachten het alle drie onbeschadigd van af. Het schaap, Montauciel, bracht het er trouwens het best van af. Het sleet de rest van zijn dagen in de koninklijke dierentuin van Lodewijk XVI.
Eerste mensen in de lucht
Op 21 november 1783 was het dan eindelijk zover: de eerste mensen zouden dan echt de lucht in gaan. Die eer viel te beurt aan de natuurkundige Jean-Francois Pilâtre met als passagier markies Francois-Laurent d’Arlandes. Koning Lodewijk XVI had eigenlijk twee ter dood veroordeelden geadviseerd. Zou het mis gaan, hadden zij gewoon hun straf gehad, was de gedachte. Beide passagiers hadden daar echter een stokje voor gestoken. Hun gedachtegang was de volgende; zou het goed gaan, dan zouden twee te dood veroordeelden de geschiedenis in gaan als de eerste ‘vliegende’ mensen. Dat ging natuurlijk te ver, dan maar liever, met alle risico’s vandien, zelf de lucht in. Het werd een succesvolle vaart van rond een half uur met 8 kilometers op de teller. En als bonus overleefden zij hun reis ook nog. En de twee ter dood veroordeelden? Die mochten delen in de feestvreugde; zij ontvingen gratie van de koning.
Het logische gevolg
De ballonvaarten werden dan weliswaar als succes bestempeld, probleem was echter dat het grootste gedeelte van de vluchten met een afstortende ballon eindigde. Keer op keer scheurde de ballon in. De gebroeders Motgolfier waren zich hier meer dan bewust van. De gebroeders richten daarom hun aandacht op de meest voor de hand liggende, en tevens meest zinvolle gedachte: zij gingen zich in de daarop volgende jaren bezig houden met het ontwikkelen van een betrouwbare parachute. Alles behalve domme jongens dus.
Bron: Wikipedia, Mooie Ballonvaart