DE FIETSQUIZ IS ER EIGENLIJK VOOR OUDEREN
Nu is de algemene gedachtegang hier te lande dat fietsen een van de meest typisch Nederlandse dingen is. Net zo goed als dat kinderen fietslessen het meest nodig hebben. En dat blijkt dus alletwee niet helemaal correct te zijn.
Landgraaf, 5 november 2024, 22:03
Fietsen is typisch Nederlands, ja en nee. Ja, in Nederland wordt er heel wat afgefietst, en nee, wij zijn heus niet het enige land waar flink wat gefietst wordt. Frankrijk, Duitsland en vooral niet te vergeten China zijn slechts enkele voorbeelden die aantonen dat wij echt niet de enigen zijn. En dat het belangrijk is voor kinderen om te leren fietsen, of meer correct; om goed en veilig te leren fietsen is klopt ook. Echter klopt het niet dat kinderen als enigen fietslessen nodig blijken te hebben.
Kinderen leren over het algemeen fietsen van hun ouders of op school. Dan volgt er ook nog eens een verkeers- of fietsexamen. Daarna wordt er aangenomen dat de kinderen zo veilig mogelijk aan het verkeer kunnen deelnemen. En dat klopt, gelukkig, ook voor veruit de meesten van hen. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, en bovendien zijn de kinderen op de fiets niet de enigen die op de weg te vinden zijn. Tot slot zijn we allemaal mensen en is er altijd wel concentratiegebrek te vinden of simpelweg materiaalpech te noemen als het onverhoopt op een ongeluk uitdraait. En laten we niet vergeten dat sommige automobilisten echt als idioten rijden, zoals ook sommige fietsers dat doen.
Echter, kinderen hebben niet het alleenrecht op fietsongelukken. Beter gezegd, het zijn ook de ouderen die wel een ‘opfris’ beurtje nodig hebben wat betreft het veilg fietsen en de daarbij behorende fietsregels. Dat is geen echt leuk nieuws te noemen voor de ouderen. Maar, er is wel goed nieuws te melden. Je hoeft er niet per sé de deur voor uit. Ook ouderen kunnen verschillende fietsquiz-site’s bezoeken en zich amuseren door de quiz zo goed mogelijk in te vullen, en zich ook nog eens te laten verrassen door de uitkomst. Altijd leerzaam en bovendien is de extra, veelal nieuwe, kennis van de fietsregels altijd een bijdrage aan je eigen en andermans veiligheid in het verkeer.
Enkele getallen
Van 2019 tot en met 2023 overleden 1199 fietsers door een verkeersongeval. In 2023 kwamen er 270 fietsers om het leven, minimaal 40% van hen reed op een e-bike, op een totaal van 684 dodelijke slachtoffers in het verkeer over dat hele jaar. Het aantal verkeersdoden onder de fietsers waarbij geen botsing plaatsvond is trouwens verrassend hoog te noemen met maar liefst 32%.
De ANWB heeft een eigen fiets-quiz die te vinden is op: www.anwb.nl/fiets/veiligheid/quiz-fietsregels
Bron: CBS, ANWB en afbeelding: Twitter