LUIK-BASTENAKEN-LUIK EDITIE 105: NAT, KOUD EN ZWAAR

De oudste van alle klassiekers was koud en nat. Een klassieker die de renners tot op het merg uitholde. Een harde wedstrijd met Fuglsang als sterkste. Een reportage.

Lambert Rinkens, Landgraaf 28 april 2019,

La Doyenne, ‘de oudste’, mag zich terecht zo noemen met zijn inmiddels 105 verreden edities. En dat voor een koers die eigenlijk niet is wat hij zijn moest. De oprichters hadden iets heel anders in gedachten. Iets waar je de coureurs van toen èn van nu de stuipen mee op het rennerslijf kunt jagen. Zij werkten maanden achtereen aan een Luik-Parijs-Luik met een idioot lange ruim 800 kilometer voor de renners. Dat feest ging dus niet door; het werd Luiik-Bastenaken-Luik.

De hedendaagse editie La Doyenne is trouwens al meer dan zwaar genoeg. Een 256 kilometer met 19 pittige hellingen en echt vlak is het in deze race zo ongeveer nergens. Zelfs met mooi weer een tortuur. Maar het was niet eens mooi weer, het was koud, nat met af en toe een waterig zonnetje dat absoluut te min was op op te warmen.

Al vroeg in de race ontsnappen een achttal coureurs uit het peloton. Dat groepje groeit uit naar 12 en neemt een kleine 10 minuten op de achtervolgers. Die laten het nu niet langer begaan en werken 3.5 minuut van de voorsprong weg.

Als er nog 100 kilometer te gaan zijn geeft Valverde er de brui aan en stapt bij de ploegleider in de wagen. Het record van Eddie Merckx van 5 overwinningen zal vandaag dus niet geëvenaard worden.

Stavelot, bergop en kasseien

Bij aankomst in Stavelot is het rennersveld compleet uit mekaar gerukt. Een man op kop, dan duo’s en trio’s, een grotere groep, weer duo’s en trio’s en dan het peloton gevolgd door achterblijvers. Zij knijpen allemaal in de remmen, nemen allemaal een haakse bocht dan nog een flauwe bocht en draaien de natte spekgladde kasseien op van Stavelot.

Het regent en de stenen zijn echt spekglad. De lichten van auto’s en motoren weerkaatsen van het glimmende wegdek. De renners dansen er niet over heen. Het is ploeteren, werken en harken. Op de hoek ligt een kroeg waar het aangenaam toeven is. Het publiek kan er opwarmen en aan een lekkere Belgische pint gaan. Niet weggelegd voor de renner dus.

Dan gaat het enkele honderden meters steil bergop. Je ziet de renners zwoegen en ploeteren. Maar de berg heeft in het routeboek niet eens naam, het ding heet gewoon Stavelot, niks van ‘Cote de Stavelot’ of een andere welluidende naam. Gewoon Stavelot.

Verder verloop van de koers

De Côte de Mont-le-Soie. Bernard neemt er de benen en begint aan een solo en houdt stand tot 70 kilometer van de meet. Op La redoute staan de zaken er dan weer totaal anders voor. Kangert gaat als eerste over de top en moet alleen verder.

De beslissing valt op de Côte de la Roche aux Faucons. Wellens zet aan en demarreert. Woods is niet zinnens om hem nu nog te laten gaan en haalt hem in met in zijn kielzog alle favorieten. Wellens, Fuglsang, Formolo trekken door. De achtervolging wordt ingezet door Poels, Teuns en Gaudu maar dat mag niet meer baten.

Na de top volgt een vals plat waar Fuglsang aanzet en ziet dat de anderen breken. Dat ziend trekt hij vol door en laat hun achter. Hij loopt, ondanks alle inspanningen van de achtervolgers alleen maar verder uit.

Met nog slechts enkele meters te gaan neemt hij op heel hoog tempo de bochten en in een van die bochten slaat iedere toeschouwer, volger en waarschijnlijk ook hem zelf de schrik om het hart. Zijn achterwiel zwiept finaal onderuit. Op slechts enkele centimeters van de stoeprand keert het weer terug in de stand waar het thuishoort. Dat Fuglsang daarbij niet onderuit gaat is een mirakel en een bewijs van stuurmanskunst op bijna twee wielen.

Met net geen halve minuut passeert hij de meet in Luik. Niets gestolen, gewoon de sterkste vandaag en een volkomen terechte winnaar die een heel mooi voorjaar op perfecte wijze afsluit.

De uitslag

  • 1 Jakob Fuglsang (Den)
  • 2 Davide Formolo (Ita) +0.27
  • 3 Maximilian Schachmann (Dui) +0.57
  • 4 Adam Yates (GB) z.t.
  • 5 Michel Woods (Can) +z.t.

Fotografie: De Landgraaf Courant


Please follow and like us:
RSS
Follow by Email
Facebook
Twitter
Instagram
Help-Desk