AF- EN OPRIT BIJ WIJZE VAN PROEF OPEN IN LANDGRAAF

Tijdens de gisteren gehouden raadsvergadering werd het besluit genomen om, bij wijze van proef, de af- en oprit van de Buitenring te Nieuwenhagen open te stellen voor het verkeer.

Lambert Rinkens, Landgraaf, 9 november 2018, 16:38

Aardig wat automobilisten wachten al een tijdje op het openstellen van de af- en oprit in Nieuwenhagen, net als meerdere omwonenden van de ‘alternatieve’ routes. Maar gisteren ging de kogel door de kerk. Het in gebruik nemen van de af- en oprit gaat dan toch gebeuren. Waarbij wel een kanttekening gemaakt moet worden.

Tijdelijk is mogelijk ook van toepassing.

Er zijn twee zaken die wel duidelijk vermeld moeten worden. Wethouder Freed Janssen, GBBL, wond er desbetreffend geen doekjes om. Het openstellen gaat inderdaad gebeuren, mits de provincie haar toestemming hieraan verleend. De Provincie is eigenaar van de weg en zonder die toestemming gaat het niet. Daar zal dus eerst officieel aan voldaan moeten worden.

Dat lijkt echter geen probleem te zullen worden. Er is een klein half miljard euro aan de Buitenring uitgegeven. Dan zou het wel heel vreemd zijn om er niet optimaal gebruik van te maken. Inmiddels melde De Limburger dat een woordvoerster van de Provincie verklaarde :”…  dat de proef niet op bezwaren stuit…” En dan zit men meteen bij het tweede ‘maar’.

Het betreft een proef. Wethouder Janssen, GBBL, verklaarde het nader: “We kunnen het zeker uitproberen. Maar, nu zijn de op- en afrit dicht. Dat betekend een aantal van 16.000 automobilisten dagelijks. Volgens een berekening, middels een computermodel, komt er na de openstelling een aantal van 23.000. Als het een dagelijkse chaos gaat worden, wordt de proef stopgezet.”

Indien dit het geval is zal de men geduld moeten hebben tot 2026. Dan zal, voor zover nu bekend, de verbinding met Duitsland pas klaar zijn. Mits dat er überhaupt van komt. Bij onze Oosterburen kampt men wat betreft de infrastructuur namelijk met gigantische financiële kosten. De wegen en bruggen in NRW verkeren veelal in een dermate slechte toestand dat men er eerst eens de bestaande wegen in een fatsoenlijke staat wil krijgen. Het aanleggen van nieuwe wegen heeft er dus een mindere prioriteit.

Overigens zullen er eerst nog de nodige werkzaamheden moeten worden uitgevoerd voor het zover is. De verkeerslichten moeten nog afgesteld worden en de toeritten moeten eerst nog van een laag asfalt voorzien worden. En dat laatste zal, volgens de provincie, door de gemeente Landgraaf betaald moeten worden.


Please follow and like us:
RSS
Follow by Email
Facebook
Twitter
Instagram