U BENT ‘SLIMME METER’ HELEMAAL NIET VERPLICHT

Ook al doet ENEXIS nog zo veel moeite om de schijn te wekken dat u het ‘moet’, u moet het dus niet! Een opsomming van hoe ENEXIS haar best doet om het u wel te doen geloven.

Lambert Rinkens, Landgraaf 25 oktober 2018, 18:58

Nu wil ENEXIS wel heel erg graag de zogenaamde ‘slimme meter’ bij u in huis plaatsen. En het heeft er alle schijn van dat ze daar wel heek erg ver in gaan.

eerst valt er een envelop in uw bus met de mededeling dat men de slimme meter bij u komt plaatsen. Ooh ja?Hebt u daarom gevraagd/ hebt u daar toestemming voor gegeven of kunt u dat ook weigeren? Dat kunt u wel degelijk weigeren, maar in de eerste brief vindt u daar geen woord over. Er volgt de mededeling dat u binnenkort een tweede brief ontvangt met meer informatie over het hoe en waarom. En natuurlijk is het allemaal geweldig en uitsluitend positief.

Enige tijd later ontvangt u inderdaad de tweede brief. En zie daar, u opent de envelop en vindt een brief, een kaartje en een folder. De datum wanneer men langs komt is al voor u ingevuld. Natuurlijk kunt u de datum verzetten, maar daar moet u dan zelf achteraan gaan.

Op de achterzijde van de brief wordt het verhaal al iets leuker. Wat te doen als u geen stroom of gas heeft? Een van de tips: ga even naar de bouwmarkt en huur een aggregaat! Watblief? En wie betaald dat, krijgt u dat vergoed? Geen woord in de brief over eventuele vergoeding? Medische apparatuur, zoals beademing in huis? Neem dan contact op met uw thuiszorgwinkel of medische hulppost om alternatieven te bespreken. Is dat dan gratis? Vergoed of betaald ENEXIS eventuele kosten dan terug? Wederom geen woord over hoe de eventueel gemaakte kosten door ENEXIS vergoed worden, mits zij dat überhaupt doen. Maar verder ook geen woord in deze brief over het niet verplicht zijn van het nemen van een ‘slimme meter’.

‘We komen binnenkort bij u langs’

Dan de folder. Wederom de mededeling, in gedeeltelijk vetgedrukte letters, dat men bij u langskomt. Verder komen er alleen maar voordelen voorbij in de folder. Uw dataverkeer is natuurlijk TOP beveiligd. En alles alleen met uw toestemming. Fantastisch toch? En zie daar, wat verschijnt er in de allerlaatste alinea: “En als u de slimme meter echt niet wilt; kunt u hem weigeren….”, “U kunt de keuze telefonisch aan ons doorgeven”. Das mooi. Het telefoonnummer wordt er meer dan klantvriendelijk en gemakshalve maar niet bij gezet. Daar moet u eerst voor naar de website. Bent u geen van de bijna 2 miljoen Nederlanders die moeite met computers hebben is dat geen probleem. Bent u dat wel, wat dan?

Weigeren

Tot slot. Wilt u de slimme meter weigeren? Dan dient u daar zelf voor te zorgen. Let op wanneer de brief in de bus valt en neem dan contact op met uw netbeheerder.Telefoon: 0800 9009

Please follow and like us:
RSS
Follow by Email
Facebook
Twitter
Instagram